Dans_på_tunn_is_small_Cineparadiso02.jpg

© 2017 Cineparadiso Oy

tanssi

dans

heikolla

jääll

ä

tunn is

ohj. PV Lehtinen, 2017, Suomi, 30 min, S

Kieli: ruotsi, tekstitys suomeksi

OPPIMATERIAALI

 

Oheisen sanalistan voi halutessaan jakaa ryhmälle ennen elokuvan katsomista.

 

 

 

 

Erilaisuus
Fantasia
Perhe
Juhlapyhät
Sota
Suvaitsevaisuus
Yksinäisyys
Ystävyys

sanalista

Felix kohtaa kirjavan joukon ihmisiä - näiden joukossa pakolaistyttö Fakiran.

Elokuvassa poika, jota kukaan ei halua saa mahdottoman tehtävän. Pakolaistyttö, jota kukaan ei halua saa ystävän. Yhdessä he tekevät ihmeitä.
Tanssi heikolla jäällä on tarina
erilaisuuden piilevästä voimasta.

Lyhytelokuva kertoo 12-vuotiaasta Felix -pojasta, joka jää jouluna yksin, kun hänen
vanhempansa matkustavat Intiaan.

Hän päätyy jäätelömyyjäksi autiolle
uimastadionille, jossa uima-altaan pintakin on jäätynyt umpeen. Mutta uimastadion ei olekaan täysin autio.

synopsis

 

Ota yhteyttä

info@ihmefilmi.fi

Alla olevat tehtävät on tarkoitettu tehtäviksi elokuvan katsomisen jälkeen.

Niitä on helppo muokata opettajan ja ryhmän toiveiden mukaan.

 

Tehtävistä voi keskustella yhdessä ryhmän kanssa, mutta niitä voi tehdä myös yksin, pareittain tai ryhmissä. Monet tehtävät voi tehdä suullisesti tai kirjallisesti.

elokuvan katselu

ryhmäsi kanssa?

teemat

  • Miltä yksinäisyys tuntuu?

  • Sanotaan että on eri asia olla yksin kuin yksinäinen. Pohdi yksin olemisen ja yksinäisyyden eroja.

  • Millaisia asioita teet mielelläsi yksin? Millaisia asioita et halua tehdä yksin?

  • Mitä tarkoittaa olla erilainen? Mistä muodostuu tunne siitä, että joku on erilainen?

  • Oletko kokenut joskus olevasi erilainen? Miltä se on tuntunut?

  • Pohdi parin kanssa tai itseksesi (vertaamalla johonkin valitsemaasi ihmiseen) asioita, joissa olette samanlaisia. Pohdi myös erilaisuuksianne.

  • Mannerheimin lastensuojeluliiton Erilaisuuden kukka -harjoitus: https://www.mll.fi/tehtavat/erilaisuuden-kukka-toimiva-ryhma/

Yksinäisyys ja erilaisuus

  • Elokuvan alussa Felix on koulun joulujuhlassa ja saa kuulla, että hänen vanhempansa lähtevät matkoille jouluksi ilman häntä. Millaisia ajatuksia tämä sinussa herättää?

  • Millaisia odotuksia meillä on erilaisten juhlapyhien suhteen?

  • Miten eri tavoin ihmiset voivat viettää esimerkiksi joulun tai juhannuksen?

  • Millaisia juhlapyhiä eri maissa vietetään?

  • https://www.timeanddate.com/holidays/

Juhlapyhä

Sota

  • Mitä ajattelet sodasta?

  • Mitä tarkoittaa valeuutinen?

  • Mitä tarkoittaa propaganda?

  • Mistä haet tietoa asioista?

  • Mistä saat lohtua, kun jokin asia pelottaa sinua?

  • Millaisen neuvon antaisit sellaiselle lapselle / nuorelle, jota uutiset sodasta ahdistavat?

  • Millaisten asioiden tekeminen tuottaa sinulle hyvää oloa?

  • Millaisia tunteita Felix kokee elokuvan aikana?

  • Millaisena paikkana talvinen uimastadion näyttäytyi?

  • Mitä tarkoittaa unenomaisuus?

  • Miten Fakira esitellään meille? Millaiselta hän vaikuttaa?

  • Mitä luulet Felixin ajattelevat Fakirasta? Entä Fakiran Felixistä?

  • Miten sinä olet tutustunut ystäviisi?

  • Kehen samaistut elokuvassa? Miksi?

  • Millaisia tunteita koit elokuvan aikana?

  • Fakiran tarina on surullinen. Miltä sinusta tuntui, kun hän kertoi vanhemmistaan?

  • Milloin sinä olet ollut surullinen? Miten käyttäydyt kun olet surullinen?

  • Missä kohtaa elokuva herätti myönteisiä tunteita?

  • Miltä elokuvan loppu sinusta tuntui?

  • Millainen muisto saa sinut iloiseksi?

Tunteet ja

tapahtumat

Eri kielet

  • Miltä sinusta tuntui katsoa elokuva, joka oli ruotsinkielinen?

  • Onko sinulla ystäviä tai tuttavia, joiden äidinkieli on eri kuin sinun?

  • Oletko ollut tilanteessa, jossa ympärilläsi puhutaan sinulle vierasta kieltä? Pohtikaa yhteisesti miltä tällainen tuntuu.

  • Mitä tarkoittaa virallinen kieli?

Seuraavat kysymykset ovat Opetushallituksen ”Miina ja Ville” -materiaalista

  • Haluaisitko muuttaa toiseen maahan? Mihin maahan? Miksi?

  • Miltä tuntuisi, jos perheesi päättäisi muuttaa johonkin toiseen maahan? Mikä muutossa olisi kivaa, mikä ikävää?

  • Mistä muusta kuin puheesta voi saada selville, mitä toinen ihminen tarkoittaa?

  • Näytä, että olet iloinen/vihainen/surullinen/väsynyt/tarmokas/ystävällinen. 

  • Näytä, että viereesi voi tulla/et halua, että kukaan istuu viereesi.

  • Jos seuraava oppitunti pidettäisiin kielellä, jota et osaa yhtään, miten toimisit? Minne menisit istumaan? Minne katselisit? Miltä sinusta tuntuisi?

www.oph.fi/fi/oppimateriaali/miina-ja-ville-opettajan-oppaita/miina-ville-ja-vintiot/kappalekohtaiset-18

  • Felix ja Fakira ystävystyvät erikoisessa tilanteessa. Millaisissa tilanteissa sinä olet tutustunut ystäviisi?

  • Millaiselta Lentävä Sulttaani sinusta vaikuttaa? Entä elokuvan muut aikuiset?

  • Fakira kertoo Felixille ettei hänen perheensä viettänyt joulua. Miten Felix reagoi tähän?

  • Mitä tarkoittaa suvaitsevaisuus? Miksi suvaitsevaisuus on hyvä asia?

  • Miten voimme vahvistaa suvaitsevaisuuttamme?

  • Lentävä Sulttaani sanoo: ”Kukaan ei voi tehdä kaikkea yksin, mutta jokainen voi tehdä jotain”. Mitä ajatuksia tämä lause sinussa herättää?

  • Tutkikaa yhdessä elämään liittyviä ajatelmia eli aforismeja:

  • https://sitaatit.fi/aforismeja-elamasta/

Suvaitsevaisuus

  • Miksi uskot, että elokuvan tapahtumat on sijoitettu talviaikaan?

  • Elokuvaa kutsutaan fantasia -elokuvaksi. Mitä se tarkoittaa?

  • Mihin muuhun paikkaan elokuva olisi voinut sijoittua?

  • Mitä muita elokuvia / sarjoja olet nähnyt, joissa käsitellään ystävyyttä?

  • Millaisen elokuvan sinä tekisit ystävyydestä?

Muuta pohdittavaa

Oppimateriaali:

Elina Vitkala

Oppimateriaalin tuotanto: IhmeFilmi ry 2022

Yhteistyössä:

Cineparadiso Oy

 

www.cineparadiso.fi www.facebook.com/danspatunnis/

copyright-symbol_edited.png